10 TIPS VOOR HYGIËNE OP KANTOOR
Hygiëne is in deze tijd het sleutelwoord. Het is inmiddels iedereen wel duidelijk dat je de handen goed moet wassen in tijden van griep virussen. Maar hoe bewaar je de hygiëne op het werk? Een gemiddelde werkplek is zo’n 400 keer viezer dan een toiletbril. Door onderzoeken is er aangetoond dat er wel 10 miljoen bacteriën zich op jouw bureau, toetsenbord, computermuis of telefoon bevinden. Nu in tijden van het corona virus is het goed schoonmaken op de kantoor extra belangrijk. Wist u dat 85% van de infecties worden overgebracht door aanrakingen? Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat iedere keer als je iets op kantoor aanraakt, er ziektekiemen worden verspreidt. Een gemiddeld toetsenbord waar toch zo’n pak en beet 7.500 bacteriën bevat wordt bijna niet schoongemaakt. Slechts bijna de helft van de werknemers maakt het toetsenbord minder dan één keer per maand schoon. Een computermuis bevat gemiddeld drie keer meer ziektekiemen dan een deurknop. Er is aangetoond dat virussen zoals koorts en verkoudheid soms zelfs langer dan 24 uur kunnen overleven op jou toetsenbord, computermuis of mobiel telefoon. Bacteriën hebben hiermee hun favoriete huisvesting gevonden. Schoonmaken is daardoor op kantoor erg belangrijk, naast het schoonmaakbedrijf kunnen werknemers zelf ook zorgen voor een goede hygiëne. Een schone vloer, frisse gedesinfecteerde toilet ruimtes met voldoende hygiënepapier en een clean desk vormen de basis voor een gezonde werkplek. Iedereen wil toch werken in een schone bacterie vrije ruimte. Het is dan ook een feit dat tips voor hygiëne op kantoor meer dan welkom zijn!
1. Zorg dat je bureau goed schoon en opgeruimd is.
Mensen met een rommelig bureau zijn vaak creatief en lopen over van de ideeën. Het zijn leuke collega’s, maar hun chaotische bureau is wel een gevarenzone. Dus collega’s ruim je bureau op zodat je in tijden van griep niet je collega’s besmet. Heeft jou bureau allemaal pen en potlood krabbels, omdat je in de snelheid op je bureau hebt geschreven? Gebruik dan Synto Extra dit product is speciaal voor bureau vlekken. Voor de dagelijkse schoonmaak van uw bureau adviseren wij Alcodor Floral in combinatie met poetspapier.
2. Eet niet achter je bureau
Het is soms handig om even snel iets achter je bureau te eten, door de snelheid en werkdruk gebeurd dit vaker dan je denkt. Kruimels vormen een grote bron van bacteriën en blijven lang achter op je toetsenbord. Deze bacillen en gisten wil je toch niet op jouw werkplek laten wonen. Eten achter je bureau is geen goed idee. Tevens was je ook niet je handen voor en na het eten. Dus al deze bacillen komen regelrecht op jou broodje wat je achter je bureau aan het oppeuzelen bent.
3. Gebruik desinfecterende doekjes
Bacteriën overleven zo’n 24 uur op een oppervlak door het gebruik van desinfectie wipes kun je dit gemakkelijk voorkomen. Maak elke dag je toetsenbord, computermuis of telefoon schoon met zo’n handig doekje wat al voor bewerkt is met alcohol. Hiermee worden bacteriën te verwijderd en voorkom je verdere verspreiding.
4. Was je handen altijd goed na een toiletbezoek
Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 1 op de 3 mensen zijn handen niet wast na het bezoek aan de wc. Ik kan het niet geloven maar helaas het is echt waar! Wees je bewust dat dit een grote impact heeft op je persoonlijke hygiëne, maar ook een groot effect op de kantoorhygiëne. Voorkom verspreiding en dood bacteriën door gewoon je handen te wassen met een handzeep en af te drogen met handdoekpapier na ieder toilet bezoek. Dank u!
5. Gebruik vloeibare kant en klare desinfectie of alcohol gel
Het aan te raden om op uw bureau een alcohol gel of kant en klare vloeibare desinfectie neer te zetten om uw handen te desinfecteren. Gebruik deze hygiëneproducten vooral wanneer je ‘s ochtends binnenkomt, voor- en na meetings, lunch en wanneer je het kantoor verlaat. Hiermee geeft u bacteriën, virussen en schimmels geen kans.
6. Vermijd contact met ogen, neus en mond
Gemiddeld raken je handen zo’n 400 oppervlaktes aan in een uur. Wanneer je veel aan je gezicht zit en dat doe je onbewust, bijvoorbeeld als je de mobiele telefoon opneemt of even je haar goed doet, dan besmet je jezelf al snel dus het is beter om dit te vermijden. Ook het aanbrengen van lipgloss kan een bron van bacteriën zijn. Hoest of nies in een papieren zakdoekje en gooi deze direct weg, laat dit niet op uw bureau rond slingeren.
7. Goed ventileren
Kantoorgebouwen zijn gesloten en er staat nauwelijks een raam open. Kantoren en het stoffig imago, is een uitspraak die toch ergens op gebaseerd is. Zorg dat er regelmatig een raam open staat zodat er ‘frisse wind’ door het kantoor kan waaien. Als er geen goede ventilatie aanwezig is dan kan dit schadelijk zijn voor je gezondheid. Door het niet ventileren verspreiden ziektekiemen zich ook sneller.
8. Begroeten van collega’s en klanten
Het is aan te raden collega’s en klanten niet meer de hand te schudden, maar gewoon verbaal te begroeten, of de ellebogen tegen elkaar aan te tikken in de vorm van een begroeting. Iemand de hand schudden is namelijk een onschuldige manier, maar wel 1 van de meest voorkomende manieren om iemand anders ziek te maken.
9. Extra schoonmaken
Het is aan te raden uw schoonmaakbedrijf of onderling zelf vaker ruimtes, kasten, toiletten en vloeren schoon te maken. U kunt bijvoorbeeld een schoonmaakrooster maken wie er iets extra’s schoonmaakt. Door het gebruik van een goede vloerreiniger, sanitairreiniger, interieurreiniger en door vaker te stofzuigen komt u al een heel eind. Leeg prullenbakken met papieren zakdoekjes vaker dan gebruikelijk en wees gewoon even scherp op de hygiëne.
10. Tapijt op de kantoor vloer?
Heeft uw kantoor een tapijten vloer? Dan is nu het moment om deze te reinigen met een tapijtreiniger. Tapijt is een grote bacterie bron hier wonen talloze micro organisme. Deze organismes kunnen zorgen voor een weerstand vermindering. Als er al een griepje heerst op kantoor kan een tapijten vloer net die activator zijn om het virus uit te breiden. Door het gebruik van bijvoorbeeld tapi wash of een tapi poeder houdt u het tapijt fris en ontdoet u dit van ziekteverspreiders.